DIETA CUKRZYCOWA

Cukrzyca jest stanem, który upośledza zdolność organizmu do przetwarzania glukozy we krwi, znanej również jako poziom cukru we krwi. W USA szacowana liczba osób powyżej 18 roku życia ze zdiagnozowaną i nierozpoznaną cukrzycą wynosi 30,2 mln, co stanowi od 27,9% do 32,7% populacji. Przewiduje się jednak, że do 2030 roku jedna na trzy osoby będzie miała cukrzycę. Tymczasem osoby chorujące są prawie dwukrotnie bardziej narażone na choroby serca i na zaburzenia psychiczne, takie jak depresja.

Rodzaje cukrzycy

Cukrzyca może wystąpić w trzech głównych typach: cukrzyca typu 1, typu 2 i cukrzyca ciążowa. Mniej powszechne typy cukrzycy obejmują cukrzycę monogenową i cukrzycę związaną z mukowiscydozą.

Cukrzyca typu 1, znana również jako cukrzyca młodzieńcza, występuje, gdy organizm nie wytwarza insuliny. Osoby z cukrzycą typu 1 są zależne od insuliny, co oznacza, że muszą codziennie ją przyjmować, aby utrzymać się przy życiu.

Cukrzyca typu 2 wpływa natomiast na sposób wykorzystania insuliny przez organizm. Ciało, w przeciwieństwie do cukrzycy typu 1, nadal wytwarza insulinę, ale komórki nie reagują na nią tak skutecznie, jak kiedyś. Zgodnie z National Institute of Diabetes and Digestive and Kidney Diseases jest to najczęstszy typ cukrzycy, który ma silne powiązania z otyłością.

Cukrzyca ciążowa występuje u kobiet w czasie ciąży, gdy organizm staje się mniej wrażliwy na insulinę. Nie występuje ona jednak u wszystkich kobiet i zwykle ustępuje po porodzie, choć może wrócić w ciągu kilku lub kilkunastu lat.

Normalny poziom cukru we krwi mieści się między 70 a 99 miligramów na decylitr (mg/dl). Osoba z cukrzycą ma poziom cukru we krwi na czczo wyższy niż 126 mg/dl. Poziom przedcukrzycowy oznacza, że poziom glukozy we krwi jest wyższy niż zwykle, ale nie tak wysoki, aby określić go jako cukrzycę. Osoby ze stanem przedcukrzycowym, których poziom cukru we krwi wynosi zwykle od 100 do 125 mg/dl, są narażone na ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, chociaż zazwyczaj nie doświadczają objawów pełnej cukrzycy.

Czynniki ryzyka przedcukrzycowego i cukrzycy typu 2 są podobne. Zawierają: nadwagę, rodzinną historia cukrzycy, poziom cholesterolu lipoprotein o dużej gęstości (HDL) niższy niż 40 mg/dl lub 50 mg/dl, wysokie ciśnienie krwi, cukrzycę ciążową lub urodzenie dziecka z wagą urodzeniową powyżej 4 kg, zespół policystycznych jajników (PCOS), pochodzenie afroamerykańskie, wiek powyżej 45 lat i siedzący tryb życia. Dokładnych przyczyn cukrzycy typu 1 lekarze nie znają.

Dieta cukrzycowa

Nadwaga lub otyłość jest największym czynnikiem ryzyka dla cukrzycy typu 2. Ryzyko jest tym większe, jeśli masz tendencję do „oponki” na brzuchu, zamiast na biodrach i udach. Tłuszcz brzusznych otacza organy, które są ściśle związane z opornością na insulinę. Utrata od 5% do 10% całkowitej masy ciała może pomóc obniżyć poziom cukru we krwi, ciśnienie krwi i poziom cholesterolu. Utrata wagi i zdrowsze odżywianie mogą mieć również głęboki wpływ na nastrój, energię i samopoczucie. Nawet jeśli już rozwinęła się cukrzyca, nie jest za późno, aby dokonać pozytywnej zmiany. Zdrowo jedząc, będąc bardziej aktywnym fizycznie i tracąc na wadze, możesz zmniejszyć objawy, a nawet spowodować odwrót cukrzycy.

Zapobieganiu lub kontrolowaniu cukrzycy służyć może stosowanie smacznej, zrównoważonej diety. Nie musisz całkowicie rezygnować ze słodyczy, czuć się głodnym ani pozbawiać się przyjemności. Potrzeby żywieniowe chorych na cukrzycę są praktycznie takie same, jak u wszystkich innych, więc nie są potrzebne żadne specjalne pokarmy. Trzeba jednak zwracać uwagę na niektóre wybory żywieniowe.

Najczęstszą przyczyną zwiększania masy ciała wokół brzucha są kalorie otrzymywane z fruktozy (występującej w napojach słodkich, takich jak napoje gazowane, energetyczne i sportowe, kawa i przetworzone produkty spożywcze, na przykład pączki, babeczki, płatki zbożowe, batoniki i batoniki. Ograniczenie spożycia słodkich pokarmów może zatem oznaczać mniejsze ryzyko cukrzycy, a także zgrabną talię. Podobnie jak w przypadku każdego programu zdrowego odżywiania, dieta cukrzycowa dotyczy raczej ogólnego sposobu żywienia niż obsesji na punkcie określonych produktów spożywczych. Staraj się jeść więcej naturalnej, nieprzetworzonej żywności i mniej gotowych produktów.

Zdrowa dieta obejmuje białko, węglowodany i tłuszcze. Nasze ciała potrzebują wszystkich trzech do prawidłowego funkcjonowania. Kluczem jest zrównoważona dieta. Możesz cieszyć się ulubionymi przysmakami, pod warunkiem, że odpowiednio zaplanujesz i ograniczysz ukryte cukry. Nie musisz rezygnować z deseru, o ile jest częścią zdrowego planu posiłków. Nie musisz również całkowicie usunąć z diety węglowodany. Jednak kluczowy jest ich rodzaj i wielkość porcji. Skup się na węglowodanach pełnoziarnistych zamiast na skrobiowych, ponieważ są one bogate w błonnik i trawione powoli, utrzymując bardziej równomierny poziom cukru we krwi.

W diecie cukrzycowej powinieneś jeść więcej: zdrowych tłuszczy z orzechów, oliwy z oliwek, olejów rybnych, nasion lnu lub awokado, owoców i warzyw, wysokiej jakości zboża i pełnoziarnistego pieczywa, ryb i skorupiaków, ekologicznego kurczaka lub indyka, a także wysokiej jakości białka, jak jajka, fasola, nabiał o niskiej zawartości tłuszczu i niesłodzony jogurt. Jednocześnie warto unikać: tłuszczy trans z częściowo uwodornionych lub głęboko smażonych potraw, potraw pakowanych i fast foodów, zwłaszcza bogatych w cukier, słodyczy, frytek, deserów, białego chleba, słodkich płatków, rafinowanych makaronów lub ryżu, przetworzonych mięs, czerwonego mięsa, a także produktów o niskiej zawartości tłuszczu, które zastąpiły tłuszcz dodatkiem cukru, takie jak jogurt beztłuszczowy.

Badania sugerują, że przestrzegając wytycznych diety nie tylko obniżysz ładunek glikemiczny, ale także poprawisz jakość swojego życia. Jeśli nie do końca wiesz, jak zestawić produkty, aby twoja dieta była jak najlepsza, kup dietę na cukrzycę i dowiedz się, w jaki sposób jeść zdrowo i smacznie.

Close Menu